Subskrypcja

Czym jest subskrypcja, na czym polega i jakie ma zalety?

Subskrypcja to metoda sprzedażowa, która z roku na rok staje się coraz bardziej popularna. Konsumenci chętnie doceniają wygodę zakupów i dostęp do interesującej ich oferty, kiedy nie muszą praktycznie nic robić.

Czym właściwie jest subskrypcja? Na czym polega? Jak ją anulować? Jakie ma zalety? Wszystko wyjaśni się po przeczytaniu tego tekstu!

Czym jest subskrypcja?

Z terminem subskrypcji spotkał się każdy z nas. Wystarczy wspomnieć w tym momencie o YouTube, gdzie można zaobserwować dany profil, czy firmę i zyskać stały dostęp do udostępnianych materiałów. Subskrybent ma możliwość otrzymywania różnego rodzaju informacje, a osoba, do której należy dane konto, zbiera adresy e-mail i tworzy swoją bazę kontaktów. Z reguły tego typu subskrypcja nie wymaga od nas wnoszenia żadnej opłaty. Mimo to obie strony zawierają między sobą umowę, która jest obopólnie korzystna. Rozwiązanie jej nie niesie za sobą żadnych konsekwencji.

Subskrypcja dla klientów różnych sklepów i firm

Choć subskrypcja kojarzy nam się głównie z pozyskiwaniem informacji z różnych stron internetowych, to nie każdy wie, że jest to również metoda sprzedażowa. Coraz częściej firmy i sklepy decydują się na poszerzenie swojej oferty produktów i usług właśnie o taki rodzaj sprzedaży. Subskrybent, decydując się na taką opcję, często ma możliwość wyboru. Sam może zdecydować, czy wybierze produkty w danym sklepie, które będą wysyłane do niego raz na miesiąc. Czy może też zechce dać się zaskoczyć, określi swoje preferencje i pozostawi obsługę pracownikom. Drugie rozwiązanie jest raczej przeznaczone dla klientów, którzy lubią niespodzianki i darzą zaufaniem konkretną firmę.

Opłaty za subskrypcję

W wielu przypadkach dostęp do filmów, informacji o promocjach, czy tekstach ze stron internetowych jest bezpłatna. Nieco inaczej wygląda sytuacja klientów, którzy zdecydowali się na subskrypcje w sklepie, czy firmie i w jej ramach otrzymują produkty lub są świadczone na ich rzecz usługi. Aby co miesiąc lub w innym określonym wcześniej odstępie czasu trafiały do odbiorcy konieczne będzie wniesienie opłaty. Zresztą sprawa wygląda tak samo, gdy osoba prowadząca kanał w social mediach oferuje treści premium.

Sposób działania subskrypcji

Subskrypcja działa nieco inaczej niż standardowe zakupy w sieci. Najczęściej za wysyłkę produktów lub świadczenie usług nie trzeba wnosić opłaty z góry. Z reguły należność jest automatycznie pobierana z konta bankowego lub karty kredytowej. W nielicznych przypadkach możliwe jest wykonanie przelewu przez klientów. Natomiast przy bezpłatnej  usłudze odbiorca jedynie podaje swój adres e-mail i wyraża zgodę na otrzymywanie oferty lub informacji.

Anulowanie subskrypcji

Każdy subskrybent może w dowolnym momencie zrezygnować z usługi bez ponoszenia konsekwencji. Jednak należy pamiętać, że anulowanie subskrypcji powinno nastąpić jak najszybciej. Zwłaszcza w przypadku subskrypcji tej płatnej. Inaczej się ona automatycznie odnowi. Dlatego też niezbędne jest złożenie wypowiedzenia. Jest to możliwe na różne sposoby.

Czasem w zupełności wystarczy kliknąć odnośnik w mailu zatytułowany: „anuluj subskrypcję”. Innym razem potrzebny jest kontakt z osobą odpowiedzialną za świadczenie usługi. Choć jej anulowanie jest równoznaczne z brakiem kolejnych informacji, to w każdej chwili można z powrotem do niej dołączyć. 

Jakie są zalety subskrypcji?

Największe korzyści z płatnej usługi mają oczywiście subskrybenci. Po ich stronie leży jedynie obowiązek zgromadzenia odpowiedniej ilości środków na koncie bankowym, aby móc pokryć należną opłatę. W zamian otrzymuje regularne przesyłki. Może próbować różnych nowości, nierzadko w konkurencyjnych cenach lub dostawać ulubione produkty. Tego typu usługa nie jest stała. Firmy i sklepy doskonale zdają sobie sprawę, że nie przesyłając nowych informacji, czy materiałów, narażają się na anulowanie subskrypcji. W związku z tym odbiorca może liczyć nie tylko na udane i tańsze zakupy, ale jednoczesne poszerzanie swojej wiedzy.

Z drugiej strony nie tylko subskrybenci zyskują na usłudze. Sklepy i firmy mają szansę na poinformowanie klientów o nowościach, zmianach w ofercie, czy promocjach. Poza tym nawiązują bliższą więź z konsumentami, zdobywają ich zaufanie i zachęcają do działania.

Jaka jest różnica między subskrypcją a abonamentem?

Subskrypcja
Źródło: Freepik.com

Obie usługi bardzo często są ze sobą mylone, ale należy wiedzieć, że zupełnie różnią się od siebie. Umowa abonamentowa związuje strony na czas określony. W czasie jego trwania świadczona jest usługa, a opłata wnoszona systematycznie. Z reguły jest to rata uiszczana co miesiąc. Rezygnacja z abonamentu jest możliwa przed końcem umownego okresu. Jednak konsument narażony będzie na karę grzywny za niewywiązanie się z warunków, które podpisał.

Wiele firm po upływie wskazanego terminu automatycznie przedłuża ją na czas nieokreślony. Nierzadko jest to równoznaczne z wyższym kosztem usługi. Konsument nie chcąc być nadal związany z przedsiębiorstwem, powinien odpowiednio wcześnie złożyć wypowiedzenie.

One comment on “Czym jest subskrypcja, na czym polega i jakie ma zalety?

  • 29 sierpnia 2022 at 06:15

    Dzięki za konkretne i rzeczowe wyjaśnienie.

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close