Negocjacje

Jakie umiejętności interpersonalne są przydatne w prowadzeniu biznesu?

Praca jest jednym z czynników naszego życia codziennego. Dzięki niej jesteśmy w stanie zapewnić sobie godny byt, opłacić rachunki, czy realizować swoje hobby. Samo pojęcie jest jednak zdecydowanie szersze, w zależności od tego, z jakiej perspektywy na nie spojrzymy. Do głosu dochodzi tutaj charakter zatrudnienia, czy wykonywany zawód.

Wiele osób marzy o stabilnej posadzie, będąc zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. Są jednak tacy, którzy chcą realizować własne pomysły. Nie będąc jednocześnie ograniczonym przez różnorodne procedury, czy kierownictwo. Ci wybierają z reguły ścieżkę w postaci własnego biznesu. Ważne jest, aby przed podjęciem takiej decyzji wiedzieć, jakie cechy opisują dobrego przedsiębiorcę. Dziś skupimy się na zagadnieniach interpersonalnych, które pomogą rozwijać własny biznes.

Biznes, czy praca na etacie?

Przede wszystkim, jeszcze przed przystąpieniem do szerokiego rozwinięcia tematu, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego tak naprawdę oczekujemy. Własny biznes da nam nieograniczone możliwości rozwoju oraz osiągania ponadprzeciętnych dochodów. Z drugiej strony jest to niezwykle ryzykowne przedsięwzięcie, wymagające pełnego zaangażowania się w temat.

Poza specjalistyczną wiedzą dotyczącą profilu działalności przedsiębiorca, właściciel powinien zdawać sobie sprawę z wielu dodatkowych obowiązków. Same kompetencje nie są wystarczające, aby odnieść sukces. Często wymagana jest znajomość przepisów prawa oraz odpowiednie umiejętności interpersonalne, dzięki którym w łatwy sposób będzie można pozyskiwać klientów oraz dostawców.

Powyższe cechy niejednokrotnie nie dotyczą pracy na etacie. Zatrudniona osoba zostaje przydzielona do wykonywania konkretnego zakresu obowiązków. Powoduje to, że tematy związane np. z rozliczeniami z aparatem państwowym schodzą na dalszy plan. No chyba, że mówimy o dziale kadrowym. Niemniej jednak, zatrudnienie w danym przedsiębiorstwie z reguły sztywno określa konkretne normy, do których należy się stosować. I to właśnie one są często niesamowicie demotywujące.

Zdolności komunikacyjne

Odnosząc się do konkretnych umiejętności interpersonalnych, które są istotne podczas prowadzenia własnego biznesu, z pewnością należy wymienić zdolności komunikacyjne. I nie chodzi tutaj tylko o elokwencję wypowiedzi, czy bogaty zasób słów. Istotna jest zdolność perswazji, przekonywania potencjalnych klientów o oferowanym produkcie czy usłudze.

Konieczne jest stawianie ich w świetle superlatyw tak, aby osoba po drugiej stronie miała odczucie, że podejmuje słuszną decyzję. W związku z tym, poza komunikacją w szerokim tego słowa znaczeniu, przedsiębiorca musi posiadać zdolności marketingowe, które będzie potrafił odpowiednio wpleść pomiędzy rozmowę.

Asertywność

Zakładając własną firmę z pewnością oczekujemy, że będziemy spełnieni zawodowo. Stan naszego konta pozwoli na spełnianie najskrytszych marzeń. Takie założenie jest słuszne z punktu widzenia samego pojęcia działalności gospodarczej. Poza tym, niezwykle istotna jest satysfakcja klientów, którzy, korzystając z naszej oferty, będą mogli polecić ją innym osobom. Mamy wtedy do czynienia z podwójnymi korzyściami. Nie dość, że zarabiamy na danym produkcie, czy usłudze, to jeszcze zderzamy się z pojęciem tzw. marketingu szeptanego.

Powyższa sytuacja jest niemal idealna. Wiadomo, że rzeczywistość bywa okrutna. W związku z tym nie wszystko zawsze idzie po naszej myśli. W momencie, gdy czujemy, że nie podołamy, wówczas powinniśmy wyrobić w sobie asertywność. Grzeczna, ale stanowcza odmowa również może sprawić, że zyskamy zaufanie dużego grona osób. Zauważą oni, że jesteśmy profesjonalistami. Dzięki temu być może skorzystają z innych naszych usług w przyszłości.

Prawidłowe rozdysponowanie zadań

Kolejnym ważnym czynnikiem jest zdolność do odpowiedniego rozdysponowania zadań. Takie umiejętności interpersonalne są szczególnie istotne w momencie, gdy zatrudniamy pracowników. Prawidłowy podział obowiązków jest kluczowy z punktu widzenia działalności naszego biznesu.

W momencie, gdy nie czujemy się z tym dość pewnie, wówczas mamy dwa rozwiązania. Pierwszym jest udanie się na odpowiednie szkolenie dedykowane przedsiębiorcom. Alternatywą jest zatrudnienie pracownika, który będzie zajmował się szeroko pojętym zarządzaniem. Jak widać, obydwa warianty generują koszty. W związku z tym istotne jest, aby przedsiębiorca posiadał już na starcie cechy zarządcze.

Umiejętność pracy w grupie

Zdolność do pracy z innymi osobami jest często postrzegana jako zaleta w odniesieniu do konkretnych zespołów pracowników. Niezależnie od tego, jest to istotny czynnik podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Umiejętności interpersonalne związane z asymilacją w towarzystwie współpracowników, czy wspólników są niezwykle istotne.

Przede wszystkim, odpowiednia praca zespołowa doprowadza do lepszych rezultatów. Dodatkowo, jak mówi się potocznie, co dwie głowy to nie jedna. Odpowiednie wyciąganie wniosków oraz słuchanie innych sprawi, że być może na rynek zostanie wypuszczony nowy, innowacyjny produkt. 

Zdolności adaptacyjne

Zdolność do adaptacji to kolejny element przybliżający nas do sukcesu. Jest to szczególnie ważna cecha w odniesieniu do dynamiki rynku. Za nasz dobrobyt odpowiada wiele czynników. Wśród nich można wymienić m.in. obecne trendy, czy sytuację makroekonomiczną. Te, wraz z czasem, ulegają cyklicznym zmianom. W związku z tym konieczne jest dopasowanie się do aktualnych wymagań konsumentów, które zapewni nam szerokie grono odbiorców.

Umiejętność negocjacji

Negocjacje jako umiejętności interpersonalne
Źródło: Freepik.com

Jak już wspomniano, jednym z założeń własnej działalności gospodarczej jest maksymalizacja zysku. Nie da się tego osiągnąć bez negocjacji. Ta umiejętność interpersonalna zapewni nam dodatkowe korzyści, szczególnie podczas kontaktu z potencjalnymi dostawcami. Nie bez znaczenia będzie również w odniesieniu do obecnych kontrahentów. Negocjacje są istotne nie tylko w odniesieniu do naszych dostawców. To kluczowy element w momencie, gdy planujemy ekspansję i poszukujemy inwestorów, którzy przeznaczą określone środki finansowe na rozwój.

One comment on “Jakie umiejętności interpersonalne są przydatne w prowadzeniu biznesu?

  • 25 sierpnia 2022 at 21:06

    Moim zdaniem najważniejszą umiejętnością człowieka chcącego prowadzić biznes i zatrudniać inne osoby jest empatia. Bez tego ani rusz.

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close